Obsah,


Menu


Novinka

Firemní párty s videomappingem 3D masky, netradičními performance a novými typy dekorací.

Číst celé >

Rozhovor

S koncept directorem agentury QUIX Miro Bartákem jsme se bavili o kouzelných slovech, která musí zaznít v konceptu každého eventu, i o tom, jakou úlohu dnes hraje eventová agentura. Při rozboru současné situace jsme došli k závěru, že event marketing to nemá a nebude mít v Česku jednoduché.

Reklamni agentura, QUIX

Quix je firma, která se od ostatních odlišuje, dá-li se to tak říci, vysoce technologickým přístupem k eventům.

My jsme ze začátku vůbec nebyli založeni na technologiích. Začínali jsme jako kreativní studio s myšlenkami. Velmi rychle jsme však přišli na to, že myšlenky jsou v podstatě velmi špatně obchodovatelné. Vy něco někomu odprezentujete a on vám ten nápad tady v Česku buď ukradne, nebo si jej nějak udělá se spřízněnou firmou. Proto jsme udělali druhý krok a propojili myšlenky s vlastním technickým zázemím. Nabízíme vlastní komplexní technické zázemí včetně pódiových systémů, ozvučení, dekorací, lasershow, projekcí atd. A poslední nadstavbou jsou moderní technologie. Ty nabízíme ve spojení s různými umělci a konkrétním programem nebo show. Asi nejznámější tady v Čechách je Laserman, se kterým jsme uspěli například i v zemích arabského světa.

Zásadním problémem dneška jsou výběrová řízení. Je poměrně běžnou praxí, že firma osloví nesmyslně velké množství agentur a chce po nich velmi podrobně rozpracované řešení. Není výjimkou, že si posléze některé unikátní nápady a postupy přivlastní a využije buď přímo pro řešení daného eventu, nebo v budoucnosti? Setkáváte se také s takovýmto postupem?

Částečně ano. Základním problémem těchto širokých výběrových řízení je absolutní absence zpětné vazby. Troufnu si říct, že v případě neúspěchu Vám téměř nikdo, nikdy nedodá vysvětlující zpětnou vazbu. Pozvou vás do výběrového řízené, nechají podrobně vypracovat řešení zadání a pak maximálně napíšou, že děkují. Myslím si, že pokud agentura řešení věnuje desítky, nebo stovky hodin času bez skicovného, bylo by vhodné najít si těch pár minut a odpovědět ve stylu: Vaše nabídka nevyhrála kvůli tomu a tomu. Vítězem se stala agentura AAA, protože nabídla to, to a to. Takový přístup by velmi pomohl transparentnosti celého odvětví a dalšímu rozvoji eventů. Bohužel jsem nic takového u nás zatím nezažil.

Vy proti takovému postupu bojujete tím, že nabízíte eventy doplněné o technologie, které nejde jen tak jednoduše ukrást, nebo pořídit někde jinde. Funguje to?

V současné době už do takto širokých řízení ani nechodíme. Každopádně dopředu zjišťujeme, zda naše vnímání a chápání té budoucí akce je v souladu se zadavatelem nebo jestli jsme úplně někde jinde. Na taková ta skutečně plošná výběrová řízení bez nějakého osobního debriefu nereagujeme.

Jak je na tom event marketing v Česku?

My to máme každý rok lepší a lepší. Pro nás krize nebyla nijak zásadní. Pocítili jsme ji pouze na tom, že nám odpadly vánoční večírky, klasické plesy, atd. Ty přitom mohly být pro mnohé agentury hlavním tahákem. Je to tedy velmi subjektivní pohled. Jinak eventů se dle mého názoru dělá obecně hodně. Nesleduji podrobně práci ostatních firem, ale nemám bohužel pocit, že by se tu konaly nějaké designové nebo koncepční eventy. Kvantita je tedy dobrá, s kvalitou je to horší. Jeden z problémů jsou samozřejmě peníze, ale pak také nedostatek času. Na opravdu dobrý a velký event potřebujete mít čtyři až pět měsíců, na samotné akci také potřebujete dva až tři dny pro přípravu a následné zkoušky, ale nic takového tady a teď není možné. Aktuální stav je takový, že kolega například dnes řeší konferenci pro Národní banku, která má být za deset dní. Zadání jsme dostali dnes a je to akce pro 200 lidí. Netvrdím, že je to velký event, ale v podstatě už jen prostory pro takovouto konferenci se nedají sehnat. Kontaktovali jsme 23 hotelů a všechny jsou již obsazené jinými akcemi. To je ale na druhou stranu známka toho, že eventům se u nás daří.

Čím je to dané, že firmy i větší akce řeší doslova na poslední chvíli?

Podle mě za to může velká fluktuace lidí na těch místech, která o podobných věcech rozhodují. Tím se vytrácí i jejich kompetentnost. Ti lidé nebývají kvalifikování, nevědí co chtějí, nemají žádné zkušenosti. Zadavatel svá rozhodnutí stále mění. Například nejprve chce jednoho umělce, pak najednou tamtoho, od známé u kafe se dozví, že zase tamten bude lepší.

Pak je asi zbytečné se ptát, zda se na straně zadavatele setkáváme i s kreativním přístupem?

My si z toho teď u nás děláme trochu legraci, protože dnešní event marketing je v podstatě o čtyřech až pěti slovech. Musí být cool, sexy, trendy a hlavně to musí být wow! Já se poslední dobou na jednáních o tom, jak má akce vypadat, s více slovy ani nesetkávám. My jsme třeba prohráli výběrko s tím, že jsme byli málo wow. Nic víc jsem se k tomu už nedozvěděl.

To je tedy potom strašně jednoduché… Takhle těch pět slovíček předhodíte zadavateli a je vyhráno.

Napíšeme že tohle je hrozně cool, bude to vypadat sexy a budeme u toho používat trendy produkty.

A bude to končit wow efektem…

A všichni z toho budou paf, mohli bychom tam vymyslet ještě další slova….

To se ta vaše role hodně zjednodušila…. Ale teď vážně. Jak vypadá typické zadání?

U technologií většinou tak, že nám společnost pošle linky z youtube.com. „Viděli jsme tohle zajímavé video. Umíte to? Kolik by to stálo?“ My to umíme, ale klient má pak zase pocit, že by to nemělo stát 200 tisíc ale jen 20. Ale na druhou stranu se většinou domluvíme a projekt se realizuje.

To je taky poměrně časté. Na začátku chce zadavatel stvořit něco jako National Geographic, ale když se dozví cenu fotografie, skončí to většinou výrobou obyčejného letáku.

S nadsázkou lze bohužel říci, že to tak je doslova.

Existují klienti, kteří by měli jasno například v účelném propojení nějaké moderní technologie a dejme tomu firemní motta pro účely eventu?

Ne. Naši klienti většinou chtějí, ať to smysluplné spojení vymyslíme my. To ale zase beru jako adekvátní přístup. Maximálně si vyberou jeden produkt – technologii, která se jim líbí a na nás je, abych vše nějak propojili..

Jaká je dnes role eventové agentury?

Nedávno jsem se nad tím zamýšlel. Není to know – how jako má dejme tomu projektant, který vám navrhne dům tak, že nespadne a vy ho k té stavbě nutně potřebujete. Stejně tak potřebujete programátora, který vám napíše software, když chcete vést například účetnictví. Sám si ho psát nebudete. V naší branži je problém, že na vymyšlení stavby eventu nemusíte mít školu, není na to žádná norma. Je tedy těžké zdůvodnit firmě, proč vlastně potřebuje agenturu. Tím, že v posledních letech odešlo hodně kvalitních lidí, jak na straně klientů, tak i agentur, zbyly ve valné většině paradoxně jen osobní vazby. Ve zbytku opět narážíme na nekompetentnost ve smyslu být vzdělaný v oboru. Poptávka prostě nezahrnuje jen termín, lokaci a catering. Velmi často se zapomíná na obsah, formu a obrazová data, která by měla tvořit nedílnou součást prezentací a eventů. Agentury vlastně například ani tvorbu obrazových dat nenabízí. Nemají zaměstnance, kteří by vystudovali divadlo, nebo film. Nevědí, že akce musí mít své tempo a rytmus. Nevědí, že pokud pracujete se světlem, musíte umět pracovat i s tmou. Pokud pracujete s hlukem, musíte pracovat i s tichem. Nevědí, že celá akce musí gradovat a že event je v podstatě divadlo.

Rýsuje se podle vás nějaké zlepšení do budoucna?

Jak už jsem řekl, je zde několik problémů. Agentury fungují na osobních vazbách, na obou stranách je velké množství lidí bez teoretických i praktických zkušeností. A aktuálně se k tomu přidala velká devalvace hodnoty naší práce. Například firmy, které zajišťují techniku, často bojují cenou doslova o každou zakázku. Tato situace je ale do budoucna neúnosná. Jezdí se vlastně za benzín a minimální cenu, aby bylo vůbec z čeho zaplatit lidi.

Takhle to přeci nemůže fungovat věčně?

Já si myslím, že některé agentury to neustojí a obor se alespoň jednostranně pročistí. Padne ta představa, že dělat v reklamce znamená, že nemusíte vědět nic a vyděláváte velké peníze. Pak se budou moci vrátit kvalitní lidé a kvalitní nabídky za rozumné a oboustranně přijatelné ceny.

Jaký v tomto ohledu sledujete trend v zahraničí?

Myslím, že trend je částečně takový, že eventová agentura, která nemá technické zázemí a neposkytne klientovi něco víc něž, že mu sežene hotel a čtyři hostesky, je v tuto chvíli už zbytečná. Tvrdím, že kdo chce dělat eventy, musí klientovi nabízet nějakou výraznou přidanou hodnotu, kterou si sám klient nemůže opatřit. To může být osobní znalost různých umělců, u kterých vím v čem a na co jsou dobří a dokážou tyto věci s klientem konzultovat nebo můžu mít vyjimečné grafiky, kteří jsou schopní nachystat skvělé vizuály, prezentace atd. Není to samozřejmě jen o technice, ale eventovka jednoduše musí nabízet něco víc, než co jde vygooglovat a následně obvolat.

Jakou mají jednotlivé technologie životnost?

Jak už jsem zmínil, zásadním problémem je, že v Česku se nevěnuje pozornost obrazovým datům ve spojení s obsahem. Každá konference se dělá s projektorem a plátnem a nikdo neříká: projektor a plátno už jsme měli minule. Projekci s plátnem má každý a vlastně to nikomu nevadí. Jde o to vymýšlet k jednotlivým aplikacím různé obsahy. My jsme například spustili Human joystick. To je technologie, která se dá využívat právě na konferencích a má potenciál pro mnoho různých typů akcí a obsahů. Při premiéře filmu Okresní přebor se diváci díky Human joysticku proměnili v brankáře a chytali penalty. Počítač přitom snímal pohyb rukou sedících diváků a podle toho reagovala postava na plátně, nebo obrazovce. Stejný princip jsme využili při virtuálním chytáním chipsů Lays, kdy diváci museli chytat pouze ty správné balíčky. Jinými slovy, stejná technologie, ale jiný obsah.

Vraťme se ještě k obrazovým datům pro vytváření pozadí konferencí a eventů. Podle vás se pro scénografii akcí u nás příliš nevyužívají. Agentury jejich tvorbu nenabízí. Vy ano?

Ano. Teď dokonce stavíme velké studio v Říčanech, kde budeme natáčet autorské věci, připravovat pozadí pro klíčování, mapping a další univerzálně použitelné podklady. Klientům pak přímo na místě umožníme dotočit a doklíčovat vše potřebné, zkontrolovat výsledek a případně cokoliv ihned opravit.

 



Obsah,